miasvikt

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2012

Tankar och funderingar

Av Marie - 9 oktober 2012 14:57

Det är inte alltid lätt att hinna med träningen som planerat...

Idag får det lov att bi joggingtur, direkt efter jobbet, sen blir det middag, läxläsning med barnen  och aktivitet för barnen, som vi ska följa med på. Planering a och o.  Men imon ledig på kvällen, då blir det långpromenad! (Fast inte i skogen, de kanske tror jag är en älg;))


Lite allmänt trött på kommentarer om min mathållning. Jag äter faktiskt mer nu, än innan. Men jag äter oftare och nyttigare. Utsvävningar: visst. Men inte jätteofta eller jättemycket!

Ständigt återkommande fråga: Men hur kan man leva utan bröd?

Alldeles utmärkt, säger jag!

(Svenskar och deras brödätande!, SUCK!!!)

Min mage och kropp mår kanon, utan en massa överskott på kolhydrater och socker. Att man ska behöva försvara sina matvanor. Jag skiter ju fullständigt vad andra trycker i sig. Jag äter 5 gr/dag! Ibland nåt extra när jag tränat.


Andra klagar på sin vikt och att de aldrig hinner träna.  Strunta i tv:n en halvtimme en eller två kvällar i veckan, säger jag. Finns jättebra träningsprogram som man kan köra hemma! Men nej, jobbigt... Och så undrar vissa vaför de mår skit. Tyvärr: Finns inga genvägar. Dåliga vanor ÄR svåra att bryta, men definitivt inte omöjligt.

Jag är själv i grunden ganska ostrukturerad, därför måste jag ha ett tränings och matschema att följa, annars springer dagarna iväg och så blir det aldrig av att jag ändrar nåt.


Min metod, är anpassad efter mig. Sen får man kalla det vad man vill. Inte riktig "LCHF", jag äter inte så mycket fett. Funkar för mig.


Sen den här bortförklaringen då: När man blir äldre ändras ämnesomsättningen. Jo, men inte hjälper det att man rör sig mindre och äter mer. (Fikar mer och äter senare på kvällen)


Dåliga gener? Tyvärr, livet är inte rättvist, jag som så många andra får jobba hårt för varje kilo som ska bort! Inget är gratis! Kunde ju varit smidigt om man var rik och kunde lägga sig under kniven. Nej förresten, jag tror hellre jag skippar det!


Så nu fortsätter jag min egen väg, som jag har beslutat mig för att följa!

Bonus:

Min man får en gladare, piggare och smalare fru!

Mina barn får en gladare mamma, som orkar vara med på fler aktiviteter! Dessutom brukar jag dra med ungarna ut, istället för att de sitter inne och tittar på tv, (även om det regnar!)


Alla i familjen mår bra av att äta nyttigare och vi har dessutom sällan varit sjuka, senaste året!

Ungarna får lördagsgodis, men de väljer oftast choklad istället för lösgodis. Och barn behöver inte kilovis med lösgodis som en del köper. (Lösgodiset har varit ett fördärv för "folkhälsan"!)




Tack för mig, ha det så gott! //Marie






 
 
Ingen bild

Bantarbloggen

9 oktober 2012 18:42

Äter du bara 5 gr kolhydrater per dag??? Det är väldigt strikt LCHF det....upp till 20 gr per dag brukar räknas som strikt.

 
Ingen bild

Marie

10 oktober 2012 07:20

Jag äter bönor, lite matvete eller liknande till lunch coh middag.Min proteindrink innehåller dessutom ca 18 % kolhydrater.Det är svårt att säga vad gränsen mellan GI- och LCHF går egentligen. Och som sagt: jag blev illamående och fick huvudvärk av för mycket fett, därför drog jag ner fetthalten och ökade proteinintaget! Jag har ju skippat snabba kollisar, så då kanske det är mer GI jag äter. Men vem bryr sig om vad det heter? Det spelar inte så stor roll.
Fördelning under dagen: protein ca 30-40%, fett 30-40%, kolh:ca 15-20%. Detta vet jag då jag var med i Viktklubb, Aftonbladet ett tag, bra för då ser man hur mycket/lite man äter. Bra hjälpmedel i början, för det gäller att äta,för att gå ner i vikt!//Marie

 
Ingen bild

Marie

10 oktober 2012 07:24

Bantarbloggen: Svar på din fråga: Missuppfattning, jag var lite otydlig i mitt inlägg: 5 gånger per dag äter jag! Inte 5 gr kolhydrater per dag;)Ha det gott och kämpa på!!! /Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 19 juni 2014 12:08

Före resan: I september 2013, sprang jag Tjejmilen i Stockholm för första gången.( Ja sprang och sprang, jag joggade runt om man ska vara riktigt petig.) Ett mycket roligt och trevligt lopp, och förra året var det dessutom kanonfint väder.  Arrangö...

Av Marie - 5 juni 2014 09:29


Vare sig du vill få lyckas med karriären, träna mer, gå ner i vikt etc...så behöver du tre saker för att lyckas: Beslutsamhet Disciplin Konsekvens Allt detta ligger dina händer, och alltsammans börjar med att du beslutar dig för att försöka ...

Av Marie - 4 juni 2014 14:37

Nu börjar det dra ihop sig.. Nästa onsdag, åker vi upp till Stockholm, för vidare färd mot New York.   Kiropraktorbeösk i måndags igen. Denna gången var han snällare mot mig! Och han frågade om jag skött mig, hållt mig till promenader, tagit...

Av Marie - 27 maj 2014 13:06

Kom iväg på en bra runda i lördags, tyckte jag joggade på sakteliga. Skulle hinna mellanrundan, på runt 1 timme tänkte jag. Och så blev det. 1 timme och 59 sek: 9,8 km. Helt ok.   Det var varmt i slutet av förra veckan. Temp i köket, vid ...

Av Marie - 23 maj 2014 09:07


Ingen rast ingen ro.    Fick förresten en fråga, för ett tag sen: Hur hinner man med att träna?!  Vet inte riktigt, hur jag skulle klara mig UTAN att träna. Planering, prioritering antar jag. Och så klarar sig faktiskt ungarna 1 timme eller ...

Presentation


Mitt nya sunda liv, viktnedgång+ hälsa "my own way"!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Före bild.

 

Tjejmilen 2013

 

Oktober 2012

 

Bild November 2012

 

Bild Dec 2012

    

Januari 2013

  Januari 2013

April 2013

 

maj 2013

 

Juli 2013

 

Aug 2013

 

Augusti 2013

 

September 2013

 

December 2013

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards