miasvikt

Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Kroppsuppfattning

Av Marie - 30 september 2013 10:25

Knepigt det där,med hur man uppfattar sig själv.


När jag (till sist!) verkligen insåg att jag var tvungen att göra något åt min vikt och frmförallt hälsan, tyckte jag inte, då, att jag var särkilt tjock. Inte för att jag tittade särklit noga i spegeln, jag köpte helt enkelt större och större kläder och undvek i möjligaste mån att bli fångad på foton. (Tala om förnekelse.)

Men de få bilder som finns, SER jag faktiskt: jag var allt ganska rulltig och stor. Nästan 100 kilo, och 167 lång, inte var det muskler som formade den kroppen!

Men jag såg mig själv inte som "tjockis", på nåt konstigt vis. Min identitet låg liksom inte fast i kroppsformatet.


Nu då: nästan 24 kilo lättare. Och nu är det på samma vis, fast tvärtom. Jag tycker inte jag är speciellt smal, fast visst syns det väl... Men inget jag tänker på. Utom, när jag ska köpa kläder exempelvis, eller varför folk som jag inte träffat på ett år, hajar till när jag hälsar. De känner helt enkelt inte igen mig. Konstigt känns det. JAG är ju samma som innan, med eller utan extra "tillbehör". Och viktnedgången har tagit lång tid. Ett år, ca 24 kilo. Lugnt och metodiskt. Och även om motivationen har trutit, har jag kört på! Ibland ska man inte tänka, utan bara göra!


Var i Ullared i lördags, skitmycket folk. Vinterjackor tll mina barn och så nya pants till mig! (+ en hel del annat förstås) Provade inte byxorna, som jag köpte. pallade liksom inte det.  Tog 2 par, i storlek 40. Måtte de passa, tänkte jag. Bara ett problem, när jag kom hem... De var faktiskt på gränsen för stora.... Så min hjärna, tror att jag är större än vad jag är.

Självinsikt och hur man ser på sin kropp är svårt att komma till rätta med.



Ikväll blir det denna styrketräning... GÖTT!!! (efterråt...) Jag tror Burpees betyder, nära döden upplevelse, eller ta i tills du nästan dör...

 



Och vad kan råda bot, på en förvirrad hjärna???? Jo, en lång och härlig joggingrunda så klart! I går eftermiddag, var jag ute läääännnnggee.  12,4 km, tid 1,26 h. Inte snabbt, men i behagligt tempo. Mellan 8-11 km, var det skit skit jobbigt, men jag stannade INTE!

Det lossnade och så blev det bara UNDERBART!!!! Tänk att det skulle bo en löpare gömd: långt långt där inne i mig, vem hade då kunnat tro det?! Det ska inte vara några problem att dryga ut sträckan till 21 km, målet är att fixa det innan jul! Programmet jag följer, är 8 veckor till, men jag ger mig själv lite tridfrist för sjukdomar, värk mm.


Lev väl, för hälsans skull!!! /Marie


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 19 juni 2014 12:08

Före resan: I september 2013, sprang jag Tjejmilen i Stockholm för första gången.( Ja sprang och sprang, jag joggade runt om man ska vara riktigt petig.) Ett mycket roligt och trevligt lopp, och förra året var det dessutom kanonfint väder.  Arrangö...

Av Marie - 5 juni 2014 09:29


Vare sig du vill få lyckas med karriären, träna mer, gå ner i vikt etc...så behöver du tre saker för att lyckas: Beslutsamhet Disciplin Konsekvens Allt detta ligger dina händer, och alltsammans börjar med att du beslutar dig för att försöka ...

Av Marie - 4 juni 2014 14:37

Nu börjar det dra ihop sig.. Nästa onsdag, åker vi upp till Stockholm, för vidare färd mot New York.   Kiropraktorbeösk i måndags igen. Denna gången var han snällare mot mig! Och han frågade om jag skött mig, hållt mig till promenader, tagit...

Av Marie - 27 maj 2014 13:06

Kom iväg på en bra runda i lördags, tyckte jag joggade på sakteliga. Skulle hinna mellanrundan, på runt 1 timme tänkte jag. Och så blev det. 1 timme och 59 sek: 9,8 km. Helt ok.   Det var varmt i slutet av förra veckan. Temp i köket, vid ...

Av Marie - 23 maj 2014 09:07


Ingen rast ingen ro.    Fick förresten en fråga, för ett tag sen: Hur hinner man med att träna?!  Vet inte riktigt, hur jag skulle klara mig UTAN att träna. Planering, prioritering antar jag. Och så klarar sig faktiskt ungarna 1 timme eller ...

Presentation


Mitt nya sunda liv, viktnedgång+ hälsa "my own way"!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Före bild.

 

Tjejmilen 2013

 

Oktober 2012

 

Bild November 2012

 

Bild Dec 2012

    

Januari 2013

  Januari 2013

April 2013

 

maj 2013

 

Juli 2013

 

Aug 2013

 

Augusti 2013

 

September 2013

 

December 2013

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Skapa flashcards