miasvikt

Alla inlägg under maj 2014

Av Marie - 27 maj 2014 13:06

Kom iväg på en bra runda i lördags, tyckte jag joggade på sakteliga.

Skulle hinna mellanrundan, på runt 1 timme tänkte jag. Och så blev det.

1 timme och 59 sek: 9,8 km. Helt ok.


Det var varmt i slutet av förra veckan.

Temp i köket, vid lunch i fredas:

 


Nästan hela lördagen på dagen och några timmar i söndags, gjorde jag i ordning rabatter. Satte kant sten, grävde och rensade. Detta satte sina spår. Min rygg, helt kaputt i  söndags kväll.

Som tur var, fick jag en tid till kiropraktorn i går eftermiddag. Han knäckte till min rygg, gud så ont det gjorde!!!

Som avnligt, var det bra precis efter besöket, inatt och idag gör det ganska ont. Men det brukar vara så när jag har varit hos knotknackare.

Försökte ge mig iväg ut i löpspåret igår, gick inte....

Men flera promenader blev det.


Bild innan lördagens löprunda.

 


Äntligen hittat en fin klänning som jag ska ha med till resan:

(Nä, det är inte jag på bilden...)

   

Till denna ska jag hitta en liten söt kofta, tänkte jag.

Blir fint på "After run dinner", i New York!


NU hoppas jag att ryggen blir bättre SNART!!! Så jag kan ta nån mer löprunda, tempopass och styrkepass innan resan.


Långledigt att se fram emot, ska bli härligt!


Ha det gott! /Marie





ANNONS
Av Marie - 23 maj 2014 09:07

Ingen rast ingen ro. 

 

Fick förresten en fråga, för ett tag sen: Hur hinner man med att träna?! 

Vet inte riktigt, hur jag skulle klara mig UTAN att träna.

Planering, prioritering antar jag. Och så klarar sig faktiskt ungarna 1 timme eller 2 själva. Jag tränar ganska mycket hemmavid: pilatess, styrka, yoga. 

 

Favoritbild i repris! (Jag har kört med alla ursäkter i världen...)

 

 

Har fått en ny träningsdvd från Iform, Boot camp,som jag inte hunnit testa ännu, den kör jag i eftermiddag!

 

Löprunda:

Trots värmen igår (27-28 grader!) gav jag mig iväg ut i går kväll. Skulle kört intervaller, men det var för varmt.

Så en runda på 4,8 km, tid 30 minuter blev det.

Har inte rengjort mina skor efter varvet, måste nog göra det för det är fullt av pappersklet på dem. 


Inga känningar i benen, men jag trodde min ansikte skulle brinna upp, så het var jag.


Har vabat några dar, så rundan var välbehövlig. Magsjuka barn är ingen dröm....


Denna veckan, skulle jag fått med mig maken ut och löpcoachat, men vi väntar till vädret är lite snällare.


Planerad träning:

Idag styrka och promenad. Imon, svalare väder, tar då ett distanspass. Härligt!


NEW YORK!!!

 

Resedokument mottaget. Ska bli så underbart!

(Fattar fortfarande inte riktigt att jag ska dit!!)

Spanar just nu efter något bra Outlet, där jag ska shoppa loss! Annars är ju Sightseeing och middag inbokad.


 


Ha en gott liv, lev väl! /Marie


ANNONS
Av Marie - 20 maj 2014 09:58

... Göteborgsvarvet.

Det börjar så smått lägga sig nu. 

Jag har aldrig varit så nervös inför ett lopp. En sak att klara 21 km, hemmavid, en helt annan under lopp, med så många andra på plats.


Visste inte hur jag skulle klara värmen, om jag fick vätskebrist, om knäna sa stopp mm mm. Tusen miljarder tankar i huvudet.


Förberdelser:

Höll ett strikt matschema. Laddad med mycket kolhydrater. 

Drack mer vatten också, dagarna före och även innan loppet. 


17 maj Göteborgsvarvet

Mat samma dag som loppet, grötfrukost, och surdegsbröd, med skinka och så banan till.

Smååt under dagen, på surdegsbröd, med smör på. Småsmuttade vatten hela tiden.

kl.12.30: 2 st Immodium plus.

Kl. 13.00 Jag och hela familjen, bodde hos några släktingar i V. Frölunda. Perfekt att ta spårvagnen in till start.


Så mycket folk!

Jag visste ju att loppet, var stort. Men fy så jäkla mycket folk överallt. Lite jobbigt faktiskt. Hög musik spelades.

Innan jag startade, fick vi se vinnaren av Varvet, när han svischade förbi. Vilken fart! Precis äver 1 timme! Fatta så fort det går!


kl.14.35 Dax för start. Jag stod i min startled, ungefär 40 minuter innan start. Ganska lagom. Varmt, varmt, så någon direkt uppvärmning behövdes inte. Mådde nästan illa av nervositet... Mest orolig för hur min mage skulle palla.

 Upp till 5 km: Allt flöt på bra. Målet var allt jogga så sakta som 7 min/km. Allt för att inte behöva gå.  Drack vatten, ingen sportdryck alls under dagen. Sippade i min lite vattten bara, hällde lite i kepsen oxå, så jag höll mig sval.

Fantastisk känsla att jogga upp på Älvsborgsbron. Tittade ut över ett soligt Göteborg!

Upp till 14 km: Segade det på. Plant, och varmt. Varje tillfälle till skugga, tog jag. Vågade inte dra på, fick skata ner några gånger. Sen kom då Götaälvsbron, här gick många, men inte jag. Jag bestämde mig för att jogga hela vägen upp till toppen, och sen var det ju bara att fortsätta. 

Upp till 19 km: I slutet av Kungsportavenyn kändes det jävlligt tungt i låren och höfterna. CEMENTBEN!!! Bara att låta benen jobba, fast man är så så nära att ge upp. Men smärtan är temporör och jag drack vatten hela tiden, alltså ingen risk för kollaps. 

Mellan 20 km-21 km:Var bara tvungen att gå, precis över en cykelbana över en väg in till Slottsskogen.Lång sista km...Tappde massa tid... nåväl, segnade inte ihop!

Målgång:Min man fick syn på mig, sista 500 metrarna innan mål. Jag hörde någon ropa -Marie!!! Och jag såg honom! Och vinkade glatt tillbaka! Mådde förhållandevis bra ändå! Men ingen spurt mot slutet, det fanns inget kvar i benen.


Summering: Upplägg med träning, kost verkar ha funkat.

Jag fick springa (nåja...) till skogs nån minut efter målgång, då sa magen ifrån. Men vi var fler uppe i skogen!

Banan som sådan var tuff, det medger jag. Många idioter, som kom nästintill otränade dit. Vad man nu vill bevisa med det.  Fungerade bra, att genomföra loppet, på vatten. Jag joggade ju ganska sakta!


Sviter: Jo visst, men mest i låren och lite i ryggen. Inget skoskav, ingen knävärk! 


Före loppet

 



Status i lördags direkt efter loppet: Aldrig mer!

Idag: Jag SKA anmäla mig till nästa år, och då ska jag jogga på snabbare, ha mer mil och fart i benen innan!

 

Efter loppet:

 


Helt knäpp antagligen, men mäckta stolt! Inte så illa av en kärring över 40 år, som klarade sin första mil, för inte ett år sen! 

 

Nu är siktet inställt på nästa Utmaning:

 

Tjejmilen i New York!


Ha en fin dag! /Marie















Av Marie - 14 maj 2014 07:23

Ja nu är det inte långt kvar...

Oj vad tiden springer iväg nu då!!!


Blev många och långa promenader i helgen+ att jag hjälpte till vid en volleybollturnering lördag eftermiddag, Kökstjänst. Det var trevligt tycker jag. Tycker ju om att jobba på och är inte särkilt rädd för att "hugga i" om det behövs! Skolmatsalen är bara drygt ett år, så många ergonomiska hjälpmedel fanns. Man behövde knappt lyfta något alls. Men jag kan bara tänka mig, hur stressigt det måste vara under en vanlig skollunch. 1200 elever, under 2 timmar. uj uj uj...


Ganska strikt schema denna veckan


Kost+ tränings upplägg

Måndag och tisdag, har jag laddat på med protein, fett och grönt.

Frukost: 2 stekta ägg, grönsaker, kaffe

Lunch: Ljust kött, en smörklick och morötter (För att kroppen ska kunna ta nytta av nyttighterna i morötterna, måste man tillsätta fett, annars passerar morötterna genom kroppen utan dra nytta av det)

Mellanmål: körsbärstomater, några bitar ost

Kvällsmat: i Måndags tacos (utan brödet) , Igår blev det ugnspannkaka med stekt fläsk.

Dryck: Vatten, som jag smuttar på lite då och då. Inte för stora mångder åt gången, för då går det "rakt igenom".


Träning igår, bestod av ett snabbare och kortare intervallpass. 

Allt enligt metoden att tömma kroppen kroppen helt på glykogen, för att kunna få maximal nytta av kolhydrattillägget inför loppet på lördag.


Bild från igår, joggade med keps! Tänkte nog ta med den på lördag, för blir det soligt, är det skönt med lite huvudskydd!

 

Onsdag, torsadg och fredag:

Mer kolhydrater, mindre fett och mindre fibrer och ytterst lite träning.

Promenader och kanske yoga. Möjligtvis, en mycket lugn kort löptur imon, torsdag. (Bara för att löpbenen inte ska bli för ledsna!;)


Frukost:Havregrynsgröt, med lättmjölk och rivet äpple på. 1 smörgås (surdegsbröd). Kaffe med lättmjölk.

Mellamål: Banan. Har köpt några jättestora ekologiska bananer som jag ska äta.

Lunch: Onsdag sopplunch med smörgås. Torsdag: pasta, lax. Fredag: ris och rökt skinka.

Kvällsmat: ris/potatis eller pasta och så någon lättare sallad till och kyckling eller fläskkött.

(Fredag dessutom kaffefritt.)

Dryck: Vatten... (segerdryck på lördag kväll för väl bli lite viiiin!)


Lördag: Surdegsbröd, rökt skinka, ett glas juice och vatten till frukost. Banan på förmiddagen. Ytterligare surdegssmörgås till lättare lunch.


På loppet ska jag ha med lite salta kex tänkte jag. Ingen sportdyck alls, för min mage är ju knäpp ibland. Och så fort springer jag inte, att det är tvunget att  ladda på med sportdryck.

Det är farten som dödar!!!


Funderingar inför Göteborgsvavet:

Måtte min mage hålla.  Det är ett jävla skit (rent ut sagt!) att magen ska haverera. Har gått bättre och bättre dock. Och håller jag mig till min kostupplägg, har jag gjort allt jag kunnat.


Nervös??!!! Ja. Strundom mycket. Men det verkar bli en fin dag! Och jag ska njuta. Ska inte ta med telefonen, ska jogga efter min sportklocka. Den är inte riktigt rättvis, vad det gäller hastighet och sträcka, men jag vet ju ändå vad klockan ska visa för att jag ska kunna hålla en lagom takt. Lätt att dra på för fort, men jag ska ju orka i 21 km!


Skräckblandad förtjusning. Nu jäklar!!!


Ha en fin dag! /Marie











Av Marie - 7 maj 2014 10:47

Igår var det då dags, för det årliga Vårruset.

Uppladdningen på dagen var väl så där... Stress och jäkt dag, inte alls som jag tänkt mig.

Hann dock svänga förbi, Coop på vägen till Halmstad och plockade till mig lite god sallad. (gratis, då jag fått kupong från Vårruset!)


Förberedelser:

Planen var att klara dessa 5 km, under 30 minuter.  Vet att banan är ganska kuperad, bär upp upp upp hela först 3 km, känns det som.


Vädret var skit. Kallt och blåsigt.

Stämningen var så där. Lite publik och inte alls som det brukar.


Jag hade stämt möte , med några andra, som skulle springa i Fun run, dvs utan tidtagning. Det var trevligt att sitta kvar en stund efter loppet, och tjöta!


Loppet:

Startskottet gick, jag var inte riktigt med på det, de startade nån minut innan 19!

Trångt och bökigt den först km. Jag hade endast min tidtagningsklocka, för att hålla någorlunda koll på tiden.

Missade 1 km-skylten.... Rätt var det var stod det 2km, och min klocka stod på 11:12!! uj uj uj, så snabbt jag kommit iväg då. Då blev jag helt stirrig och drog ner på tempot, var rädd för att inte orka hela vägen. (Lite halvdumt!!!Kunde gott fortsatt i samma tempo!!))

Inget vatten igår, behövs inte på 5km.


Sista km, en lång nerförsbacke, asfalt, där tog jag det försikigt, var vaktsam om mina knän.

Hela vägen till mål, lite snabbare sen. Kändes ok.

Min egen klocka stannade jag på 29:04!

Officiell sluttid: 28:54!!! Jag rent av krossade min målsättning. Och jag har mer att ge!!

Blev helt euforisk i målgång!


En grön medalj i år!


 


Varför tidspressa???

Livet är kort, man ska testa sina gränaser. Att lunka fram i samma stigar som man alltid har gjort, dödar kropp och själ! Och man klarar mycket mycket mer än man tror. 

För 2 år sen, klarade jag 5 km, på 35 minuter, förra året, 31 min och nu under 29! Känns kanonbra!


Planerad träning:

Styrka idag. Och några pw:s i slutet av veckan, plus 1 eller 2 lite längre löppass.


Nästa helg: Göteborgsvarvet!


Ha en fin dag! /Marie










Av Marie - 6 maj 2014 11:24

Det har varit några fantastiska veckor.

Sol och värme gör under för kropp och själ!

Har hunnit träna det jag planerat. En sista långrunda innan varvet, smällde jag in.

Det blev drygt 16,7 km. 

OCH!!!!:  det var första gången som jag sprang så långt, som min mage inte protesterade!Yippie!!!!


Övrig träning:

Pw:s, styrka, stretchning.


Matupplägg innan och under  långpass:

2 dar innan: Mer kolhydrater, inte så mycket fibrer eller fett.  Surdegsbröd. Och lite mer vatten än vanligt. Ingen alkohol.

Under träning: Ingen sportdryck eller druvsocker alls.

Efter träning: Banan, vatten och lite saft

Detta koncept ska jag följa under Götebrogsvarvet, så hoppas jag att magen är med mig.

 


Intervallpass:

Fy så jobbigt. Men pressade på bra.

Börjar kunna dra ner tiden nu. Efter varvet, ska jag köra med intervaller.


Jag är ju inte särkilt snabb..... Och anledningen till min löpträning, är inte att bli snabb, utan att verkligen komma ut och NJUTA av löpningen!

 

Bilder från en fin kvällspromenix:

 

Vilka långa ben jag fick!

 


Vårruset!

Det blir min sysselsättning ikväll!

5 km, planen är att pressa tiden neråt!

Skitväder just nu, hoppas på uppehåll åtminstone....


Ha det gott! /Marie

Presentation


Mitt nya sunda liv, viktnedgång+ hälsa "my own way"!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Före bild.

 

Tjejmilen 2013

 

Oktober 2012

 

Bild November 2012

 

Bild Dec 2012

    

Januari 2013

  Januari 2013

April 2013

 

maj 2013

 

Juli 2013

 

Aug 2013

 

Augusti 2013

 

September 2013

 

December 2013

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ miasvikt med Blogkeen
Följ miasvikt med Bloglovin'

Bilder


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se