miasvikt

Senaste inläggen

Av Marie - 6 november 2012 14:01

Jag har under resans gång justerat lite i matupplägg.

Körde precis efter semstern, hårt med LCHF, men gav upp detta efter några veckor. Ont i magen, huvet. Kroppen orkade inte motionera, så mycket. Blev lättirriterad. Nej, fick bli en "snällare" variant. Har senare sett at detta kan kallas ungefär ISO dieten.


En vanlig dag:


Frukost: (Runt kl. 5.30 )

Ett stort glas vatten. 1 tsk linfröolja

Två ägg, stekta eller omelett.

Några skivor ost,skinka eller kyckling.

En grönsak: Paprika, tomat eller gurka.

En kopp kaffe med en skvätt grädde i.


Mellanmål 1:(ca kl. 9.00)

En kopp kaffe

En grönsak+ lite keso, kesella eller några skinkbitar


Lunch: (ca kl. 12.00)

Grönsaker (kan vara blandsallad, stekt vitkål ellr blomkålsmos)

Kyckling, lax, kött, eller köttfärs ca 150-200 gr. (Försöker tillaga/äta det så "okonstlat" som det går)

ev. Dressing eller sås till detta (undviker dock mjölprodukter)


Mellanmål 2 (ca kl. 14.30)

En kopp kaffe

Några ostskivor, fetaost,skinka eller keso

Grönsak


Middag: (senast kl.19.00)

Återigen mycker grönsaker, broccoli är gott!

Protein i form av kött, lax eller kyckling

Ev. lite matvete, eller ytterst lite fullkornspasta


Efter träning:

Proteindrink eller några matskedar kesella (inom 30 min efter avslutat pass)


Dryck under dagen:

Vatten, vatten, vatten. Totalt ca 2,0-2,5 liter


Senare på kvällen:

Möjligtvis lite te.


Tips på bra kokböcker+ recept:  

"Våra bästa gi-recept" Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson

LCHF, bilaga till Aftonbladet


Min variant av kost:

Ytterst lite mjölprodukter, ris, pasta och potatis. Socker: nej. Riktigt smör och grädde. Inga lightprodukter eller margarin! Undviker billiga korvprodukter, bakverk, frukt. Frukt innehåller mykcet fruktsocker och gör att jag blir mer hungrig!


Försöker laga mat, precis som vanligt. Jag kokar potatis,pasta och ris till barnen och maken. Jag äter dock inte det. Jag äter EN portion. Väger inte maten. Försöker äta långsamt. Är jag mer hungrig, tar jag mer grönsaker. Inga konstigheter egentligen.


Till helgen/ledigheter blir det inte lika strikt. Men jag har lärt mig hantera mitt småätande.  Nu är jag nöjd med en portion, förr kunde jag äta några extra portioner, bara för att det var gott...

Och så ser jag till att vara ute och röra på mig! Skriver upp, mina små träningspass och varierar mig!


Övrigt:

Idag Vabar jag. Lilltjejen är lite krasslig. Så storstädning idag, ska strax åka till tippen. Skönt att slänga grejer!!!


Ha det gott ni som hittar hit! //Marie




ANNONS
Av Marie - 5 november 2012 09:10

Jaha måndag... igen..

På rubriken kan man ju tro att jag är gravid, tänkte inte på det först ;)  

Men då ska man öka i vikt och inte som jag sakta men säkert MINSKA!

Ja ja, nog blabbat......


Veckans dom: -0,5 kg.

Totalt: -7 kg, på 13 veckor!


Ganska okej, med tanke på Londonresan. (Och så vägde jag mig inte förra veckan, men sätter +/- o då!)

Så kurvan fortsätter neråt!!!  


Föregående veckas träning:

Tors: 45 min Jympa

Fre: 30 min Joggning

Lör: PW 50 min+ Jympa 30 min

Sön: PW 70 min


Planering framöver:

Tyvärr blir det nu bara mörkare och mörkare... Så det blir nog bara 2 pass med joggingturer/vecka.

Mina knän och benhinnor pallar inte att jogga på asfalt. Där jag brukar jogga är det grus, vilket jag gillar, men där finns ingen belysning.  Men jag kan ju ta PW:s! Dock tar det mer tid.  Så även fortsättningsvis träning 6 dar/vecka.

Idag: OM det är tillräckligt ljus när jag kommer hem, blir det joggingtur, annars Aerobic.


Övrigt i helgen:

Har lipat, till diverse tvprogram... För ja, jag hinner faktiskt med tv oxå. Allt för Sverige (har släktforskat själv) och Så mycket bättre. Men det är ju skönt att få lipa av sig då och då. Jag anser mig inte vara någon blödig person, men men...  


Bio igår: Skyfall. Oväntat bra. Skönt med en Bondfilm som känns genomarbetad!


Imon tänkte jag skriva lite om mitt matupplägg, om det skulle intressera nån!


Gör det bästa av dagen! //Marie


ANNONS
Av Marie - 3 november 2012 16:48

Tänkte bjuda på några bilder från London trippen.


Lägger av princip inte upp bilder på andra än mig själv, så det får bli några klassiska vy bilder. (Klicka på bilderna, så blir de större)


           


London är en märklig stad ibland. Gammalt och nytt möts. Som en tunnelbaneskylt framför Towern. Eller drottingnens droska som varje dag, åker runt i London för att hämta varor. Konstigt och beundransvärt att traditioner kan bita sig fast så. (Eller dumdristigt, jag vet inte...)


Träning:

Igår: Jogging och promenad till gåbortmiddagen.

Idag blev det en PW på 50 minuter och ikväll tänkte jag köra ett kortare jympapass.

Imon: PW och joggingtur.


Mat för dagen:

Lunch: Stekt lax och blomkålsmos

Middag: Barnen vill ha hemgjorda chickennuggets. Till mig (maken jobbar) blir det kyckling stekt naturell. Till det stekt vitkål istället för pasta.


Sysselsättning i höstmörkret:

Nu virkar jag lite engelsk lakritskonfekt och sen blir det till att börja med julvirket.

Ska bli ett Luciatåg, med Lucia, tärna, stjärngosse och tomtar. Hann inte med detta förra året, men nu tänkte jag börja i tid!


Ha det gott i höstrusket! Tänk ljus, så blir mörkret uthärdligt! //Marie









Av Marie - 2 november 2012 09:19

Inte helt fel, att bara jobba 2 dar i veckan.  


Kost igår:

I går kväll, tog jag till ett gammalt beprövat recept.

Stekte hel fläskytterfile (i smör!), salt och peppar och så lite gul lök. Sen in i stekpåse, in iugnen, 200 grder, ca 50 minuter. Köttet blir jättesaftigt och gott! Till det blomkålsmos med broccoli i (grädde och smör). Lunchlåda i dag oxå. Mums!!!


Träning i går:

Näe. Ingen joggingrunda. Mörkt och eländigt ute. Regnade småspik! Usch usch.

MEN!!!! Jag jympade i 45 minuter inomhus istället. Precis lagom när fillen var i ugnen! Bra planerat!


Övrigt:

Tur vi kom helskinnade från Malmö i onsdags. Igår lossnade nästan ljuddämparen under bilen.... Låter som en raggarbil   . pinsamt..... Nästa vecka, ska det fixas. hej och hå.

Till våren: NY BIL!!!! Den gamla Volvon har snart gjort sitt känns det som.


I kväll:

SKA jag ut och jogga och köra ett kortare jympa eller workout program.

Bortbjudna ikväll, på middag. Men det ska nog gå bra, för med mycket sallad, blir det ju kanon!!! Och så blir det en lagom promenix fram och tillbaka!


Får väl se ifall, man får några påhälsningar i helgen, av ryssliga små monster.   

Vi har lite godis hemma, uti fall att grannbarnen knackar på.


Annars är det ju EGENTLIGEN Alla Helgons Dag imon, då ska vi bege oss till kyrkogården och tända ljus. Brukar vara väldigt stämningsfullt där, med alla små lyktor!  


Lev väl och skänk en extra tanke till dem som inte längre finns hos oss! //Marie

Av Marie - 1 november 2012 10:55

Hemkommen från London.

Oj oj, vad trött jag är. Men härligt var det!  

Synd att jag lämnade stegräknaren hemma, för många mil blev det.  


Vi hann med mycket. Tyvärr, hade England oxå skollov, så det var mycket folk i London dessa dar.

Fast vi hade redan innan bestämt oss för att skippa Mad. Tussauds. (Dyrt och överreklamerat!) och andra ställen där det är dyr entre.


Vi kunde gratisbeskåda alla utklädda, som skulle på Halloweenkalas!

   


Vi upplevde och såg bland annat: Mamma Mia musikalen, slottet, Piccadilly, Trafalgar Square, Camden Market, Covent Garden, Notting Hill (mtt favorittillhåll i London), Towern där vi såg kronjuvelerna, Big Ben, London Eye (dock ingen åktur), Tower Bridge, Hyde Park, shopping på Oxford Street och Regent Street.  Museum: Naturhistoriska, med dinosaurier! (gratismuseum, kanon!), Science musuem (oxå gratis!)


Vi åkte tunnelbana som proffs till slut.   


God mat i London, om man undviker snabbmatshak!  Inte särkilt dyrt att äta ute heller, pundet står i knappt 11 SEK.  Underbar italiensk mat, indiskt och kinesiskt! En öl under hela resan, några glas rött, var det enda. Vi orkade inte mer. Jobbigt för kropp och knopp att hinna med allt!  


Men som sagt, nu trött på storstadsvimlet. Tillbaka till vardagen, nu blir det träning och kostomlägg. Väntar dock till nästa måndag innan jag väger mig.


Planerad träning:

Idag joggning, 30 min

Imon: PW 60 min

Lör: 45 min PW+ jympa 45 min

Sön: PW 45 min+ jogging 30 min


"Back to business" med andra ord!


Kost:

Idag blev det inte särkilt mycket till frukost. Inga ägg hemma, maken hade visst glömt köpa. Och mitt ialltihopa, blev det strömavbrott. Tur jag hunnit gör klart kaffet!  Strömmen kom tillbaka vid 7 i morse, då åkte jag till jobbet.


Ha det så gott! //Marie





Av Marie - 26 oktober 2012 12:34

Jaha. Hunnit med lite snabba ärenden på lunchen. Lite cash har jag växlat, kan vara skönt att ha.

Åker direkt efter frukosten imon bitti. Tar det lugnt neråt söder, vi ska flyga från Sturup.

Ikväll, sista touchen på packningen.   


Träning igår:

näe, bara en kort PW. Men idag joggningrunda och lite jympa. För sen blir det ju några dar utan regelrätt träning. Visserligen många och långa promenader men det är inte riktigt samma sak.  


Övrigt:

Lyssnade på nyheterna, på väg till jobbet. Blev så illa berörd (och upprörd!) av ett inslag. En 15-årig tjejs mamma hade blivit akut sjuk och opererades, hjärntumör. Efter 2 veckors tid, ensam hemma, var 15 åringen  tvungen att gå till socialen, för hon hade inga pengar kvar. Vad gör soc? Hjälper henne??!. Näe! Tjejen hade som tur var snälla vänner och släkt som kunde hjälpa henne. Men fy f-n säger jag! Nu satt de där i radion och sa: Jo visst vi skulle gjort annorlunda.  Nähä?? Menar ni det?!! 


Nu säger jag : So long!  London calling....


  


PS se upp för alla spöken och gastar i helgen...


Njut av livet och tänk positivt!!!//Marie




Av Marie - 25 oktober 2012 08:00

Inget ont som inte har nåt gott med sig....  


Storstädade min garderob i går. Sorterade ut tröjor, byxor och annat. Jag menar: VARFÖR köper jag stickiga tröjor, även om de är snygga, jag använder dem ju inte... Trött man blir på sig själv.


Ja ja, i alla fall: Passade på att ta bilder också. Lade ut dem vid sidan, på min blogg. Fasen, jag har  till och med på mig samma tröja, som jag hade i juni månad. Och visst ser man skillnad, redan nu. Drygt 10 kilos skillnad.  YES!!!!!!


Scrolla gärna ner på min blogg, så syns bilderna i högermarginalen!


Träning:

I går blev det en PW på drygt 5,2 km, tog ca 50 min.


Kost i går:

Middag: Grekiska biffar i tomatsås, med wokgrönsaker (de övriga i familjen fick pasta till oxå)

Mellanmål: Lite brieost, tomat och några skinkbitar.

Till lunch, blev det fransyska från i tisdags.


Ikväll:

Jympa pass.


Övrigt:

Idag ska jag packa färdigt, så gott det går. Alla kläder är tvättade, så det är bara att lägga frma och sålla lite.

Köpte mig ett par snygga "tantskor", dvs bekvaäma promenadskor, för en månad sedan, så att jag INTE ska få skoskav. Men av erfarenhet vis, tar jag ändå med Compeed, om inte annat så kanske min dotter får skoskav.


Här är fortfarande mörkt och eländigt ute och till helgen ska det tydligen komma SNÖ!!! Usch och blä!!! Bara att härda ut till april månad. Okej, det blir ju vintertid till helgen, men det hjälper ju bara några veckor och tyvärr ännu mörkare kvällstid...


Ta vara på livet!//Marie

Av Marie - 24 oktober 2012 09:11

Jo då, efter åtta sorger och sju bedrövelser, så fann jag den! Dvs orken att joggga och motionera precis i den takt jag vill. I går efter jobbet blev det en lättare/kortare joggingtur på 25 minuter. Avverkade ca 3,7 km.


Att mina ben har känts som stolpar, har nog sin förklaring i min kosthållnig. Äter ju inte så mycket kolhydrater och det tar tid för kroppen att fatta att det är okej att ta från fettdepån istället. Så efter dessa trööööggga veckor, ska det nu f-n i mig gå lättare!


Kost:

I går kväll, gjorde jag fransyska. Skivade upp, stekte runt om och efterkokade på svag värme i 1 timme tillsammans med lök, kryddpeppar och några dillkvistar. Till det stekta wokgrönsaker och en klick gräddfil. Gott gott! Blev 2 matlådor till mig oxå, bra och ekonomiskt!


Övrigt:

Lite stressigt i går... igen... Skjutsande på barnen hit och dit.   Två olika aktiviteter samma dag och olika tider. Jippie... Så efter middagen, varvade jag ner med ett Yoga pass. Precis vad mina stela leder behövde.     


Träning idag:

Tänkte ta en PW efter jobbet. Långa rundan, den brukar ta 1 timme. ca 6,8 km. I skogen, grusvägar och lite backigt. Jag skiter i om vädret kunde vara bättre. Måste få LITE dagsljus!


Operation storröj:

Sen måste jag ta tag i min garderob i kväll.Fy vad den är stökig nu. Ska rensa ut kläder och skänka bort. Har hur mycket som helst som jag inte använder! Måste även kolla av vad jag ska packa inför resan.  Vill ju inte plocka med kläder som hänger på kroppen.


Nu är helgen nära! Ta vara på er!!! /Marie


Presentation


Mitt nya sunda liv, viktnedgång+ hälsa "my own way"!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Före bild.

 

Tjejmilen 2013

 

Oktober 2012

 

Bild November 2012

 

Bild Dec 2012

    

Januari 2013

  Januari 2013

April 2013

 

maj 2013

 

Juli 2013

 

Aug 2013

 

Augusti 2013

 

September 2013

 

December 2013

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ miasvikt med Blogkeen
Följ miasvikt med Bloglovin'

Bilder


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se